BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Berdasarkan Bab 1 iaitu Sosiologi dan Pembelajaran, saya dapat mengetahui pelbagai input baharu mengenai tajuk tersebut. Misalnya, Sosiologi dikenali sebagai kajian tentang masyarakat manusia dan interaksi sosial (Tischler, 2011). Sosiologi pendidikan pula membawa maksud memberi tumpuan kepada faktor-faktor sosial yang menyebabkan dan disebabkan oleh pendidikan. Ini termasuk kajian faktor-faktor yang berkaitan dengan pendidikan seperti jantina, kelas sosial, bangsa, etnik dan kediaman luar bandar (Saha, 2015). Dalam sosiologi juga mempunyai perspektif tersendiri tentang masyarakat dan tingkah laku sosial. Ia terbahagi kepada iaitu mikro dan makro. Mikro bersifat kecil dan individu, manakala makro bersifat besar berorganisasi dan kompleks. Selain itu, antara tokoh sosiologi yang terkenal ialah Ibn Khaldun yang menyatakan sosiologi merupakan bidang sains yang berdiri sendiri dan memiliki objeknya iaitu peradaban sosial dan peradaban manusia. Terdapat beberapa teori sosiologi dalam mengetahui sosiologi pembelajaran iaitu Teori Fungsionalisme, Teori Konflik dan Teori Interaksionisme Simbolik. Dalam Teori Fungsionalisme, ia menerangkan tentang perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada pengekalan masyarakat. Masyarakat diibaratkan seperti tubuh manusia yang mempunyai bahagian dan fungsinya yang tersendiri. Hal ini boleh dihuraikan sebagai sesuatu organisasi sosial dan bagaimana organisasi itu dikekalkan. Struktur sosial akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat. Teori yang kedua adalah Teori Konflik. Ia dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883). Teori ini menganalisis konflik-konflik yang berlaku dalam masyarakat. Ia mengkritik golongaan kapitalisme yang memiliki kuasa untuk mencipta peraturan khususnya untuk melindungi kepentingan diri. Teori tersebut juga menimbulkan persoalan sama ada sktruktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya. Teori ketiga ialah Teori Interaksionisme Simbolik. Ia dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931). Teori ini mengkaji bagaimana individu menginterpretasi dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat. Antara asas penting dalam teori Interaksionisme Simbolik ialah mengkaji makna simbolik dan makna yang tersirat secara subjektif. Dalam erti kata lain, teori ini menjelaskan apa yang berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang berlaku dalam masyarakat. Kesimpulannya, bidang sosiologi pendidikan ini amat penting untuk diketahui dalam kalangan warga pendidik khususnya.

Rujukan

Aimi Kharunnisa Abdul Karim dan Nurliana Suhaimi, Kepentingan Teori dan Ilmu Sosiologi dalam Konteks Pendidikan Menurut Perspektif Ibnu Khaldun, Jurnal Tuah, Vol.1 2020. 

https://kuim.edu.my/journal/index.php/JTuah/article/view/687

Amri Marzali, Struktural Fungsionalisme, Jurnal Antropologi, No.52

http://journal.ui.ac.id/index.php/jai/article/viewFile/3314/2601 

Sosiologi dan Pembelajaran, Nota KPS3014-Pengurusan Pembelajaran. 

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2020/courses/KPS3014/material/K01947_20201012112559_Topik%201_Sosiologi%20dan%20Pembelajaran.pdf


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH