BAB 10: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID

Berdasarkan hasil pembelajaran bab 10 iaitu Pengurusan Penasihatan Murid, saya telah mempelajari banyak pengetahuan mengenai cara menasihati murid-murid. Antaranya ialah maksud penasihatan. Nasihat membawa maksud sesuatu pengajaran, bimbingan atau cadangan tindakan yang baik bertujuan membantu seseorang agar individu berkenaan dapat menyelesaikan masalah ataupun memperbaiki dirinya. Penasihatan pula adalah proses menyampaikan nasihat atau petunjuk atau ajaran yang baik.  Dalam konteks penasihatan murid, ia terbahagi kepada empat bahagian iaitu bimbingan, penasihatan, mentoring dan proses bimbingan penasihatan. Mentoring merupakan proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara profesional dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu. Proses ini melibatkan mentor dan mentee. Selain itu, terdapat juga pendedahan mengenai kemahiran asas dalam penasihatan murid iaitu kemahiran melayan dan mendengar. Dalam hal ini, kaunselor haruslah memberi perhatian sepenuhnya. Kemahiran mendengar dapat memahami dengan tepat sesuatu mesej. Dalam kemahiran komunikasi, terdapat komunikasi berkesan iaitu menggunakan bahasa yang mudah difahami. Hal ini kerana, sekiranya tidak menggunakan bahasa tersebut, ia akan menyebabkan ketidaksefahaman antara kaunselor dengan pelajar. Di samping itu, saya juga dapat mengetahui teknik dan strategi dalam bimbingan dan penasihatan. Hal ini demikian kerana, teknik dan strategi yang sesuai sangat penting dalam menangani permasalahan pelajar. Antara teknik yang digunakan ialah teknik pendekatan afektif iaitu merupakan teknik berbual kosong. Kedua ialah teknik berasaskan pendekatan behavioral seperti kaedah modelling, latihan berenang dan rekod tingkahlaku. Ketiga ialah teknik berasaskan pendekatan kognitif iaitu mempertikai pemikiran tidak rasional. Teknik-teknik yang dinyatakan memberikan kebaikan misalnya mewujudkan suasana teraputik. Terdapat etika dalam bimbingan dan penasihatan iaitu bertanggungjawab, menghormati murid dan menjaga kerahsiaan murid. Jadi, kaunselor haruslah mempunyai etika-etika tersebut dalam menjalankan sesi bimbingan dan penasihatan. Dalam masa yang sama, teknik mentor dan mentee haruslah dikekalkan pelaksanaanya di sekolah kerana memberi kebaikan kepada guru dan pelajar. Kesimpulannya, setiap guru hendaklah mempunyai kemahiran dalam pengurusan penasihatan murid dan bukan hanya tertumpu kepada pihak kaunselor sahaja.                  

Rujukan

Meor Ahmad Nasriin Rizal Ishak, (19 Mac, 2019) Bimbingan, Kaunseling Mampu Bantu Bentuk Peribadi Pelajar Menjadi Lebih Holistik. Berita Harian.

https://www.pressreader.com/malaysia/berita-harian-malaysia/20190319/282574494407544

Tiwi Kamidin, Pendekatan Sistem Mentor dalam Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah, Jurnal Penyelidikan MPBL, Jil 5, 2004.

http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/Jurnal2004/tiwi2004.pdf

Maznah Baba dan Zainol Madon, (2006), Kaunseling Individu, Serdang: PTS 

https://books.google.com.my/books?id=q5gIwFDmJ94C&printsec=frontcover&dq=buku+bimbingan+kaunseling&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=buku%20bimbingan%20kaunseling&f=false




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH