BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


Berdasarkan hasil pembelajaran Bab 11 iaitu Pengurusan Pelbagai Budaya, saya lebih mengetahui tentang pengurusan pelbagai budaya di sekolah. Sebelum mengetahui lebih lanjut, kita haruslah mengetahui definisinya.  Menurut Taylor (1871), budaya adalah keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan yang diperloehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.  Dalam konteks pendidikan pelbagai budaya ini, ia mempunyai definisi tersendiri. Pendidikan pelbagai budaya  ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih dari satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik atau ciri-ciri ras. (Saha, 1997). Bab ini turut menjelaskan mengenai dimensi pendidikan pelbagai budaya. Antaranya ialah kandungan integrasi, proses pembinaan pengetahuan, pedagogi ekuiti, pengurangan prejudis dan Budaya dan Struktur Sosial sekolah yang kukuh. Di samping itu, terdapat pendekatan pelaksanaan pendidikan pelbagai budaya dimana guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang tidak sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya juga adalah berpusatkan kepada pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah. Seterusnya, terdapat pendedahan mengenai dasar pendidikan pelbagai budaya di Malaysia. Ia bermula dari Laporan Barnes (1951), kemudian kepada Laporan Fenn-Wu (1951) dan Ordinan Pendidikan (1952). Dalam Laporan Barnes (1951), kerajaan telah menetapkan bahawa dasar pendidikan hendaklah membentuk satu rupa bangsa yang berasaskan pelbagai kaum. Laporan Fenn Wu pula ialah dasar pendidikan Malaya hendaklah ditujukan kepada matlamat membina warganegara Malaya. Menjelang 1961, Akta Pendidikan 1961 telah diperkenalkan dan kerajaan telah menetapkan bahawa sistem pendidikan menepati prinsip bahawa kanak-kanak dididik sejajar dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan budaya. Dalam konteks profesional keguruan, dengan memahami kepelbagaian budaya, seseorang guru akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya. Akhir sekali berkaitan pengurusan bilik darjah mesra budaya. Ia merangkumi elemen persekitaran fizikal, pembelajaran & pemudahcaraan, hubungan guru-murid, rutin dan disiplin, serta bimbingan dan kaunseling. Jelas bahawa setiap warga pendidik haruslah menepati elemen tersebut supaya mereka dapat menghasilkan iklim bilik darjah yang mesra budaya di sekolah.

 Rujukan

Muhammad Soulhiey Zeckry. (2020). Apa itu Budaya, Diakeses pada Mac 30, 2020, daripada

http://zeckry.net/2020/03/30/apa-itu-budaya/

Hafzan Omar, Zokepeli Haron dan Khairol Anuar Kamri, Sensitiviti Kepelbagaian Budaya dalam Kalangan Guru Sekolah Kebangsaan Pelbagai Etnik.  

file:///D:/System/Downloads/2768-7300-1-SM.pdf

Yong Hie et.al, Peranan Guru Sebagai Agen Sosialisasi dalam Membentuk Perpaduan Kaum di Sekolah, Akademika, Vol 88, 2018.

http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH