BAB 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA

Berdasarkan hasil pembelajaran Bab 12 iaitu Pengurusan Murid Pelbagai Upaya, terdapat banyak perkara yang saya pelajari. Dalam pengurusan murid pelbagai upaya ini, terdapat konsep pemulihan. Ia merupakan satu program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam kemahiran 3M asas membaca, menulis dan mengira yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Dalam masa yang sama, murid pemulihan merupakan murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas ini disebabkan oleh fakotr persekitaran dan bukan kognitif. Ciri-ciri kanak pemulihan ialah rendah diri, pasif, menganggu rakan, kerap tidak hadir sekolah, lemah pemahaman, malas dan cepat bosan.Oleh itu, guru harus bertindak dengan menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid. Selain itu, terdapat konsep pengayaan dimana ia melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran. Dalam bab ini juga mendedahkan dua jenis penggayaan iaitu penggayaan mendatar dan penggayaan menegak. Penggayaan mendatar adalah aktiviti yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan manakala menegak pula adalah aktiviti berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja. Seterusnya, terdapat konsep Pintar Cerdas. Menurut Ross (1993), pelajar pintar didefinisikan sebagai pelajar yang dikenalpasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang. Konsep ini juga mempunyai ciri-ciri seperti perbendaharaan kata yang lebih luas, keistimewaan dalam matematik. Pendidikan Pintar cergas juga merangkumi kurikulum akademik yang telah diubahsaui. Di samping itu, terdapat pendedahan mengenai Autisme. Menurut American Psyhiatric Association (1994), Autisme adalah sesuatu kecelaruan perkembangan yang membawa impak yang teruk terhadap kemampuan seseorang untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang-orang di sekelilinya. Ciri-ciri autisme ialah sukar berkomunikasi, mengelak untuk bertentang mata, emosi tidak seimbang dan sebagainya. Pendidikan bagi golongan Autisme ialah pendidikan di sekolah kerajaan, swasta atau pemulihan dalam komuniti (PDK). Seterusnya ialah pendedahan mengenai Disleksia. Disleksia ialah kesukaran atau ketidakupayaan menguasai kemahiran membaca oleh seseorang individu walaupun telah menerima pendidikan yang mencukupi (Mercer 1997 & Smith 1999). Ciri-ciri Diskleksia ialah Disparaxia iaitu masalah koordinasi motor, mata-tangan. Kedua ialah Diskakulia merujuk kepada masalah matematik dan Disgrafia merujuk kepada bahasa. Antara pendekatan pendidikan ialah pendekatan multi sensori yang mana menggabungkan beberapa deria seperti deria sentuhan, penglihatan dan sebagainya. Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia.Akhir sekali ialah berkaitan Teori Kecerdasan Pelbagai yang diasaskan oleh Dr Horward Garner pada tahun 1983. Ia memperkenalkan sembilan jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu. Antaranya ialah kecerdasan logic, kecerdasan verbal. Kecerdasan muzik, kecerdasan kinestetik badan, kecerdarsan interpersonal, kecerdasan intrapersonal, kecerdaan ruang visual, kecerdasan naturalis dan kecerdasan Eksistensialisis. Kesimpulannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya ini memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik dan peluang sesuai untuk mereka mencapai, Oleh sebab itu, guru-guru haruslah mempunyai kesediaan dan kemahiran dalam memberi pendidikan kepada kanak-kanak yang pelbagai upaya demi melahirkan generasi yang cemerlang.

Rujukan

Hasnah Toran, Mohd Hanafi Yasin, Mohd Mokhtar Tahar & Noraini Salleh, Tahap Latihan, Pengetahuan dan Keyakinan Guru-guru Pendidikan Khas tentang Autisme. Jurnal Pendidikan Malaysia, Vol. 35. No 1, 2010.

http://www.ukm.my/jurfpend/volume35%20pdf/Tahap%20Latihan,Pengetahuan%20dan%20Keyakinan%20Guru-guru%20Pendidikan%20khas%20Tentang%20Autisme.pdf

Noor Aini Ahmad, Pengurusan Program Pendidikan Inklusif bagi Murid Bermasalah Pembelajaran: Kajian Secara Naratif Inkuiri, Management Research Journal, Vol.3 (2014).

https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/MRJ/article/download/1477/1064/

Rohaty Mohd Majzub dan Shafie Mohd Nor, Simptom Dileksia Kanak-kanak Prasekolah. Jurnal Pendidikan , Vol. 30, 2005.

http://journalarticle.ukm.my/148/1/1.pdf

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH