BAB 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
Berdasarkan Bab 2 yang bertajuk Interaksi dan Pembelajaran ini,
saya dapat memahami interaksi merupakan tindakan atau perhubungan aktif antara
satu sama lain yang melibatkan dua pihak atau lebih. Dalam bab ini juga
menerangkan mengenai jenis-jenis interaksi iaitu interaksi sehala, interaksi
dua hala dan interaksi kumpulan. Interaksi dua hala pula terbahagi kepada dua bahagian
iaitu interaksi guru dengan murid dan interaksi murid dengan murid. Bagi
interaksi sehala pula, ia merupakan kaedah mengajar cara lama dan pasif yang
mana pelajar haruslah menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan guru
sama ada secara arahan atau penerangan. Pada masa kini, konsep interaksi
kumpulan telah diterapkan di semua sekolah bagi mencapai hasrat kerajaan dalam
menjayakan konsep Pembelajaran Abad ke-21 (PAK-21). Melalui cara ini, ia akan
meningkatkan sifat kerjasama antara murid dan kumpulan dalam melaksanakan
sesuatu tugas. Seterusnya, terdapat bentuk-bentuk komunikasi. Antaranya ialah
komunikasi lisan, komunikasi tanpa lisan, komunikasi persuratan dan komunikasi
visual. Menurut Roselan (2003), interaksi lisan merujuk kepada proses
pertukaran ujaran menggunakan bahasa lisan yang berlaku antara guru dan pelajar
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Antara kebaikannya adalah dapat
meningkatkan mutu pemikiran murid dan membina pengetahuan asas murid.
Seterusnya adalah berkaitan jenis komunikasi yang merangkumi komunikasi intrapedibadi,
komunikasi antara peribadi komunikasi kumpulan dan komunikasi keorganisasian.
Dalam bab ini juga dijelaskan mengenai elemen proses komunikasi iaitu
penghantar, mesej, saluran, penerima, dekod, maklum balas dan gangguan. Akhir
sekali ialah kemahiran komunikasi berkesan iaitu kemahiran tingkah laku,
kemahiran menimbulkan minat orang, kemahiran memberi perhatian, kemahiran
mendengar dan kemahiran pemerhatian. Jelas bahawa dalam bab 2 ini, saya telah
mempelajari ilmu berkaitan interaksi dalam konteks pendidikan.
Rujukan
Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim dan Asmayati Yahaya,
Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitmen Belajar
dan Keselesaan Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar Biologi, Jurnal Pendidikan
Sains & Matematik Malaysia, Vol. 6, No. 1, 2016.
file:///D:/System/Downloads/2162-Article%20Text-4552-1-10-20190706.pdf
Mohd Isa Hamzah, Komunikasi Interpersonal Guru dalam Pengajaran dan Pemudahcaraan: Peranan dan Cabaran, Jurnal Pendidikan, Bil 1(2) 2020.
Ulasan
Catat Ulasan