BAB 4: PENGURUSAN KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
Berdasarkan Bab 4 iaitu Organisasi dan Kepimpinan ini, saya dapat
memahami banyak pengetahuan mengenai pengurusan organisasi dan kepimpinan. Misalnya
saya dapat mengetahui maksud kempinanan iaitu proses mempengaruhi kegiatan kumpulan kearah pencapaian sesuatu hasil yang
telah dirancangkan. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman, 2003). Selain itu,
bab ini merangkumi gaya kepimpinan, organisasi sekolah, kepimpinan peringkat
sekolah dan kepimpinan guru. Kementerian telah menggunakan kaedah pengurusan
topdown yang bermula dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sehingga ke peringkat
pengetua di sekolah. Selain itu, pengetua merupakan individu yang memainkan
peranan penting dalam memastikan keberkesanan sesebuah sekolah tersebut dan
juga menerangkan mengenai peranan setiap guru dalam pelbagai bidang. Menerusi
bab ini juga, terdapat pendedahan mengenai organisasi sekolah iaitu pengetua
adalah sebagai ketua pentadbir di bantu oleh Guru Penolong Kanan Pentadbiran
(GPK), Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (GPKHEM) dan Guru Penolong Kanan
Kokurikulum (GPKK). Kesemua guru yang menyandang jawatan tersebut akan membantu
guru besar atau pengetua dalam urusan pentadbiran sekolah mengikut tugas masing-masing.
Dalam masa yang sama, setiap sekolah juga mempunyai guru-guru panitia yang bertanggungjawab
dalam matapelajaran masing-masing diikuti kaunselor yang berperanan dalam menyediakan
rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
Sekolah. Seterusnya adalah berkaitan jenis gaya kepimpinan. Terdapat empat gaya
kepimpinan iaitu Gaya Autokratik, Gaya Demokratik, Gaya Laissez-Faire dan Gaya Kontingensi.
Tambahan pula terdapat empat model kemimpinan iaitu kepimpinan Transaksional,
Kepimpinan Transformasi, Kepimpinan Instruksional dan Kepimpinan Distributif. Kebiasannya,
guru besar atau pengetua akan mengaplikasikan gaya kepimpinan demokratik di
sekolah kerana ia bersifat adil dan mengambil pandangan dari semua pihak. Jadi,
pentadbiran sekolah akan mudah diuruskan dan disenangi oleh warga sekolah. Kesimpulannya,
keberkesanan dan kemajuan pendidikan di Malaysia adalah berdasarkan kepada organisasi
di peringkat kementerian yang berusaha merancang pendidikan terbaik kepada
masyarakat demi melahirkan modal insan yang berkualiti.
Rujukan
Chen L.M dan Jamalullail Abdul Wahab, Amalan Kepimpinan Autokratik
Pengetua dan Hubungannya dengan Kepuasan Kerja Guru di Sekolah Menengah, Jurnal
Dunia Pendidikan, Vol 2, No. 1 (2021).
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/12551
Norita Hamzah, Mohd Tamri Abd Halim dan Malek Baseri. (2020). Gaya
Kepimpinan Pemimpin Sekolah dalam Pengurusan dan Penyelesaian Masalah Program
Pendidikan Khas dalam Wacana Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan. (pp.
38-58). Nilai: Institut Aminuddin Baki. https://iab.moe.edu.my/bahanportal/penerbitan/Final-Buku%20Wacana%20Pengurusan%20dan%20Kepimpinan%20Pendidikan%2015Jan2021.pdf
Ulasan
Catat Ulasan