BAB 5: PENGURUSAN MURID

Berdasarkan Bab 5 iaitu Pengurusan Murid, banyak yang saya telah pelajari. Antaranya ialah mengenai pengurusan murid di sekolah dimana ia melibatkan beberapa elemen iaitu Hal Ehwal Murid dan elemen pembelajaran. Seterusnya hal ehwal murid terbahagi kepada rekod murid. Manakala, elemen pembelajaran terbahagi kepada kesediaan belajar dan motivasi. Dalam Pengurusan rekod murid, terdapat kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Rendah 001R dan Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Menengah 001M. Kad ini hendaklah digunakan untuk setiap murid sehingga tamat persekolahan. Ia juga perlu dikemaskini dari semasa ke semasa oleh guru kelas. Kandungan kad 001 ini merangkumi rekod peribadi, keputusan peperiksaan, bantuan persekolahan, minat dan rekod kesihatan. Namun, pada masa kini, kad tersebut tidak digunakan lagi dan digantikan dengan sistem dalam talian. Oleh itu, semua sekolah telah mempunyai sistem pengurusan data yang sistematik dalam menguruskan murid di sekolah seperti Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) dan diperbaharui kepada sistem Pengurusan Sekolah (SPS). Seterusnya, para guru haruslah tahu mengenai keperluan murid dimana setiap murid adalah berbeza seperti perkembangan mental, sikap dan minat, kadar pertumbuhan fizikal, status ekonomi, jantina dan perbezaan dalam diri individu. Dalam aspek kesediaan belajar, keadaan diri murid yang membolehkannya memperoleh pengalaman pembelajaran yang baharu. Ia merangkumi kesediaan Kognitif, Afektif dan Psikomotor. Kognitif berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir dan afektif pula adalah sikap, keinginan, ketekunan dan minat untuk menerima pelajaran yang disampaikan. Manakal, psikomotor ialah perkembangan fizikal merangkumi fungsi anggota dan pengawalan dalam seluruh tubuh badan. Bab ini juga menjelaskan mengenai konsep motivasi dimana ia meruapakan tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri. Motivasi Intrinsik ialah dorongan dalam dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran. Motivasi Ekstrinsik pula ialah rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan murid untuk melakukan sesuatu aktiviti yang membawa faedah. Akhir sekali adalah berkaitan cara guru meningkatkan motivasi murid dalam PdP. Antaranya ialah guru memahami objektif pembelajaran. Murid juga perlu melibatkan diri secara aktif dalam proses pembelajaran dan berinteraksi secara positif dengan rakan sebaya. Jelas bahawa bab ini memberi pemahaman yang jelas berkenaan pengurusan murid.

Rujukan

Abdul Said Ambotang & Norin Farizah Mohd Nuin. (2017). Minda Pendidik: Implikasi Reformasi dalam Pengurusan Data Murid di Sekolah. Utusan Borneo. 

 http://eprints.ums.edu.my/17123/implikasireformasidalampengurusandata_murid_di_sek olah.pdf

M.Kaviza, Motivasi Intrinsik dalam Kalangan Murid Tingkatan Empat yang Mengambil Mata Pelajaran Sejarah. International Journal of Education Pschology and Counseling, Vol 4, No 3. 2019.

http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-31-06-18.pdf

Norin Farizah Mohd Nuin. (2013). Pelaksanaan Sistem Maklumat Murid dan Aplikasi Pangkalan Data Murid dalam Pengurusan Data Murid. Universiti Malaysia Sabah.

http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10734/


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH