BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH


Hasil pembelajaran mengenai bab 6 iaitu pengurusan bilik darjah ialah saya dapat mengetahui aspek dalam mengurus bilik darjah. Bilik Darjah dapat didefinisikan tempat yang kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut. (Doyles, 1986). Konsep pengurusan bilik darjah pula sentiasa dikatikan dengan usaha-usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berlesan di sekolah. Menurut Borphy (1999), pengurusan bilik darjah sebagai proses membentuk dan mengekalkan persekitaran pembelajaran yang dapat meningkatkan pencapaian murid. Selain itu, sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan seharusnya merangkumi elemen-elemen dengan pembahagian masa iaitu 15% mengelola kelas, 50% penyampaian ilmu dan 35% mengawas dan menyelia kerja murid. Dalam bab ini juga menjelaskan mengenai pengurusan bilik darjah yang berkesan. Misalnya, guru haruslah meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti P&P. Hal ini bagi mewujudkan satu penyampaian ilmu yang berkesan. Para pelajar juga mudah untuk berinteraksi antara satu sama lain. Pengurusan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah terbahagi kepada ciri keselamatan, identiti simbolik, perkembangan dan ketenangan. Terdapat juga Pengurusan Psikososial dalam Bilik Darjah. Ia merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Antara faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah ialah pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru, bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah. Aktiviti pengajaran berkumpulan akan membina softskill dalam diri pelajar. Seterusnya ialah berkenaan pengurusan sumber. Tujuan adalah untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan mencabar, menimbulkan minat dan semangat untuk murid belajar. Contohnya buku, rak buku, laci dan kabinet. Dalam bab ini juga saya dapat memahami mengenai pengurusan pembelajaran diamana ianya berpusatkan guru, bahan dan pelajar dimana ianya menumpukan aspek kandungan, pengajaran, alat instuksional dan pentaksiran. Kesimpulannya, aspek pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang penting bagi memastikan suasana pembelajaran itu dapat menarik minat para pelajar supaya memberi sepenuh perhatian di dalam kelas.

Rujukan

James Ang Jit En, (2014). Pengurusan Bilik Darjah Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan. Batu Caves: PTS AKADEMIA.

https://books.google.com.my/books?hl=en&lr=&id=tfTLAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA61&dq=Pengurusan+bilik+darjah+pdf&ots=Aa-FtzbZ8Y&sig=Z9XiVvnoa4cz-xYE-lbDnFFi_go#v=onepage&q=Pengurusan%20bilik%20darjah%20pdf&f=false

Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (2019). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia

https://unitldp.ipsah.edu.my/images/files/PBD_Edisi_2.pdf

Nota Kuliah Bab 6: Pengurusan Bilik Darjah, KPS3014 Pengurusan Pembelajaran, file:///D:/System/Downloads/Bab%206%20Pengurusan%20Bilik%20Darjah.pdf


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH