BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

Hasil pembelajaran dalam Bab 7 iaitu Pengurusan Sumber ialah saya dapat mengetahui konsep pembelajaran berasaskan sumber. Sumber pelajaran merujuk kepada bahan atau alatan untuk meningkatkan pemahaman dan pencapaian murid dalam sesuatu pengajaran. Dalam sesi PdP, guru perlu memastikan apa yang diajar dapat difahami dan dikuasai oleh pelajar. Maka, guru memerlukan penggunaan sumber yang bersesuaian agar pemahaman dapat ditingkatkan. Selain itu, terdapat tiga gaya pembelajaran iaitu visual, auditori dan kinestetik. Gaya Visual merujuk kepada kecenderungan belajar seseorang yang banyak menggunakan deria mata mereka untuk memahami sesuatu maklumat. Gaya Auditori pula ialah kecenderungan belajar seseorang yang berasa selesa belajar atau menerima maklumat secara mendengar syarahan, perbincangan dan juga diberi peluang untuk bercakap. Ketiga ialah Gaya Kinestetik. Gaya ini mempelihatkan kecenderungan belajar seseorang yang menggemari aktiviti pembelajaran berbentuk amali yang menggunakan pergerakan tubuh badan untuk memahami apa yang dipelajari secara teori. Objektif pengurusan sumber pula ialah mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang mencabar. Dalam masa yang sama, sumber pembelajaran boleh diklasifikasikan kepada empat jenis iaitu sumber asas seperti papan tulis, buku teks dan buku kerja. Sumber kedua ialah sumber bukan elektronik seperti objek, model, peta, graf dan sebagainya. Sumber yang ketiga pula ialah sumber elektronik yang merangkumi radio, televisyen, perakam pita, video, peranti mudah-alih dan sebagainya. Sumber yang keempat ialah pengalaman. Sebagai contoh, lakonan, pentomin, lawatan, projek dan sebagainya. Saya juga dapat mengenalpasti kriteria memilih sumber pembelajaran. Antaranya kriteria tersebut ialah tujuan. Dalam hal ini, guru harus mempunyai objektif yang jelas mengapa beliau memilih sumber berikut. Kriteria kedua ialah kesesuaian yang dilihat dari segi masa, tempat dan kesukaran pengendalian. Seterusnya ialah kemudahan memperoleh dimana sumber yang digunakan perlu yang mudah diperoleh. Bagi sesetengah sekolah yang jauh di pedalaman, berkemungkinan computer tidak mencukupi, maka guru perlu bijak memilih sumber pembelajaran lain. Akhir sekali, saya dapat mengetahui cara menggunakan sumber pembelajaran dimana berlaku perubahan penggunaan sumber pembelajaran. Jika dahulu guru banyak menggunakan papan hitam serta buku teks. Namun, menjelang abad ke-21, guru-guru perlu menggunakan bahan berasaskan teknologi seperti internet, komputer dan smart board. Kesimpulannya, penggunaan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kepahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Guru-guru dapat menyampaikan sesuatu pengajaran yang lebih berkesan lagi berpandukan kepada sumber sebagai rujukan dalam membuat persediaan mengajar.

 Rujukan

Mayasari Abdul Majid et,al. Pengaruh Perpustkaan Sekolah ke Atas dan Prestasi Pelajar di Malaysia, Jurnal Perpustakaan, Arkib dan Dokumentasi, Vol 12, No. 2, 2020. 

https://rjfahuinib.org/index.php/shaut/article/download/308/305/1517

Segaran Shanmugam, Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan. Universiti Putra Malaysia, 1999.

http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/1/FPP_1999_36_A.pdf

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH