BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH
Hasil pembelajaran dalam Bab 8 iaitu Strategi Mengurus Bilik Darjah
ialah saya dapat mengetahui bagaimana seorang guru hendak merancang strategi
dalam menguruskan bilik pembelajaran. Konsep bilik darjah Konsep bilik darjah berubah-ubah
mengikut perkembangan pendidikan dari semasa ke semasa. Pada zaman sebelum
kedatangan kerajaan British, tidak ada sebuah bilik darjah yang sesuai. Mereka
menggunakan sebatang pohon besar, sebuah padang, pondok kecil, kawasan pekarangan
rumah, untuk dijadikan sebuah kelas. Pada masa kini, sebuah bilik darjah secara
fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja pelajar, meja guru, papan hitam, alat
bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluj pelajar dalam satu-satu kelas.
Selain itu, terdapat jenis bilik darjah yang terbahagi kepada lima jenis iaitu
Bilik Darjah Tradisi, Bilik Darjah KBSR dan KBSM, Bilik Darjah Terbuka, Bilik
Darjah pra sekolah dan yang terakhir ialah Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas
seperti makmal sains. Bagi penerangannya, Bilik darjah tradisi diwujudkan
sebelum KBSR dan KBSM. Kerusi dan meja disusun mengikut baris demi baris.
Setiap baris murid duduk bersebelahan, maka susunan fizikal agak rigid. Susunan
mengikut baris ini adalah bersesuaian dengan pendekatan pengajaran yang
berpusatkan guru iaitu penglibatan murid dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran tidak digalakkan. Selepas itu, bilik darjah KBSR dan KSBM mula
diperkenalkan. Ia menekankan penyertaam murid-murid dalam proses PdP. Susunan
kerusi dan meja mengikut kumpulan. Terdapat juga ruang bacaan dan papan
kenyataan dalam bilik darjah tersebut. Bilik darjah yang ketiga ialah Bilik
Darjah Terbuka dimana suasana bilik darjah secara seluruh kepada pada peringkat
minimum. Seterusnya ialah bilik darjah prasekolah yang selesa, terjamin
keselamatan dan merangkan minda kanak-kanak. Akhir sekali ialah Bilik Darjah
Mata Pelajaran Khas seperti bilik muzik dan makmal sains. Di samping itu, dari
segi penyusunan bilik darjah dilihat amat penting dalam situasi pembelajaran
pelajar. Menurut Sharifah Alwiah Alsagof (1986), persekitaran fizikal bilik
darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber pengajaran guru. Dalam
bab ini juga menjelaskan mengenai Rutin Bilik Darjah yang merujuk kepada aktivtiti
pengurusan harian bilik darjah. Tujuan rutin harian bilik darjah ialah meningkatkan
semangat kekitaan murid dan keselamatan. Dalam hal ini, terdapat jenis-jenisnya
pula. Antaranya ialah Rutin Kelas, Rutin Pentadbiran, Rutin Pergerakan Murid,
Rutin Pengurusan Tugasan, Rutin Pembelajaran, Rutin Interaksi. Dalam interaksi
pula terbahagi kepada interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi pelbagai hala
dan interaksi kumpulan. Akhir sekali adalah berkaitan faktor yang mempengaruhi
pembentukan interaksi dalam kelas. Antaranya ialah guru mengamalkan sikap kepimpinan
demokratik, mengelolakan banyak akitiviti kumpulan, menggunakan teknik menyoal,
mewujudkan suasana interaksi yang kondusif dan mengunakan bahan bantu mengajar yang sesuai. Kesimpulannya,
bab ini sememangnya menjelaskan secara keseluruhan tentang pengurusan bilik
darjah yang berkesan kepada guru-guru dalam menguruskan bilik darjah.
Rujukan
Noor Azman Hanif, Mazlina Che Mustafa dan Hamidah Yusof, Kajian
Empat Dimensi Pengurusan Bilik Darjah ke Arah Pembentukan Model Pengurusan
Bilik Darjah Prasekolah, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities
(MJSSH). Vol 4, No. 2. (2020).
https://www.mjsshonline.com/index.php/journal/article/download/145/110
Velerie Primus dan Musirin Mosin, Strategi Pengurusan Evidens Pentaksiran
Bilik Darjah Murid Berkeperluan Khas dalam Program Inklusif Sekolah Rendah, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities
(MJSSH). Vol 6, No. 9. (2021).
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1026
Ulasan
Catat Ulasan