BAB 9: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

Berdasarkan hasil pembelajaran Bab 9 iaitu pengurusan tingkah laku dan disiplin, saya telah mempelajari banyak pengetahuan mengenai pengurusan tingkah laku disiplin. Disiplin ialah latihan pemikiran dan kelakuan supaya dapat mengawal diri sendiri dan patuh kepada tatatertib, peraturan yang telah ditetapkan. Menurut Moles (1989), dua objektif utama kewujudan disiplin di sekolah adalah memastikan keselamatan dan kesejahteraan staf serta murid. Kedua adalah untuk mewujudkan suasana kondusif dalam pembelajaran. Jadi, aspek pengurusan dan pengawalan disiplin adalah aspek penting di sekolah. Di sekolah pihak yang bertanggungjawab secara langsung dalam urusan disiplin adalah pengetua atau guru besar serta guru-guru. Dalam pengurusan disiplin sekolah juga terdapat sumber mandat. Mandat adalah arahan rasmi yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa yang membolehkan sesuatu tindakan diambil. Mandat yang dimaksudkan ialah Ordinan Pelajaran 1952, Akta Pendidikan 1966, buku-buku panduan pengurusan disiplin dan Surat Pekeliling Iktisas yang dikeluarkan oleh KPM. Contoh ordinan berkaitan disiplin ialah peraturan-peraturan sekolah ( persatuan ) 1956. Terdapat juga buku-buku panduan disiplin sekolah-sekolah dan panduan ibu bapa. Seterusnya adalah berkaitan Surat-surat Pekeliling Ikhtisas. Surat ini adalah satu sumber arahan utama dalam menyampaikan mandat bagi menjalankan kuasa disiplin di sekolah. Ia akan dikeluarkan secara berkala untuk menangani isu salah laku semasa. Misalnya Surat pekeliling ikhtisas Bil. 2/1976 iaitu potongan rambut murid-murid. Terdapat jua penjelasan prosedur menjalankan kuasa disiplin. Langkah pertama ialah menerima aduan. Kedua adalah mengumpul semua bukti dan bersedia memanggil murid. Ketiga adalah sesi bela diri pelajar. Keempat adalah membuat keputusan. Dalam bab ini juga menjelaskan mengenai jenis salah laku dan hukuman. Terdapat tiga kategori iaitu kesalahan ringan menggunakan kod R, kesalahan ringan menggunakan kod S dan kesalahan berat menggunakan kod B. Contoh kesalahan ringan ialah mencemarkan kawasan sekolah, datang lewat dan sebagainya. Contoh kesalahan sederhana pula adalah menconteng harta benda sekolah dan menganggu guru semasa guru mengajar. Bagi kesalahan berat, contohnya adalah menyimpan, membawa, mengedar, menghisap atau terbabit dalam kegiatan dadah. Kesalahan-kesalahan akan dimasukkan kedalam pangkalan data online Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM) di sekolah masing-masing. Sistem ini adalah bertujuan menjadikan pengurusan lebih sistematik, seragam dan membolehkan KPM memantau salah laku dan mengambil tindakan bagi mengawalnya. Tambahan pula, terdapat penjelasan tentang hukuman dimana sekiranya serius salah laku tersebut, maka beratlah hukuman yang akan dikenakan. Dalam masa yang sama, perwatakan, sejarah dan latar belakang murid yang melakukan salah laku disiplin perlu diteliti sebelum diputuskan sebarang hukuman. Oleh sebab itu, setiap hukuman yang dilakukan haruslah diteliti sebelum melaksanakan hukuman tersebut terhadap murid. Kesimpulannya, dalam pengurusan tingkahlaku, ia memerlukan satu organisasi yang teratur supaya dapat melicinkan sistem pengurusan disiplin sebagaimana yang diterapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Rujukan

James Ang Jit Eng, (2011). Pengurusan Disiplin Murid: Edisi Kedua. Batu Caves: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.

https://books.google.com.my/books?id=dxIGAwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=buku+strategi+pengurusan+bilik+pembelajaran&hl=ms&sa=X&ved=2ahUKEwjt57W9sc_4AhWlxTgGHZBjBiIQ6AF6BAgHEAI#v=onepage&q=buku%20strategi%20pengurusan%20bilik%20pembelajaran&f=false

Muhammad Faizal A.Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Simin Ghaviekr dan Husaina Banu Kenayatullah, Pengurusan Disiplin Murid di Sekolah Kawasan Bandar dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah, Jurnal Kepimpinan Pendidikan, Bil 1, No.1 (2014).

https://ijie.um.edu.my/index.php/JUPIDI/article/view/8282

Nasrul Hisyam Nor Muhamad dan Zarina A Rashid, Peraturan dan Undang-undnag Kawalan Disiplin Murid di Malaysia, Malaysian Online Journal of Education, Vol 1, No.1 (2017).

http://journal.kuis.edu.my/omje/wp-content/uploads/2017/04/01-11_Vol.1_No.1_2017-1.pdf

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH